نحوه انتخاب کپسول خاموش کننده مناسب

خاموش کننده آتش نشانی یکی از در دسترس ترین وسایل اطفاء آتش سوزی هاست که در صورت آشنایی کاربرآن با چگونگی استفاده از آن و همچنین کاربرد خاموش کننده میتواند نقش بسیار مهمی در کاهش خسارتهای ناشی از بروز آتش سوزی در کارخانه ها ، منازل ، خودرو ها و … را داشته باشد.

مهمترین نکته در مورد خاموش کننده های آتش نشانی این است که بدانید هر خاموش کننده برای اطفاء نوع خاصی از آتش سوزیها مناسب است. بنابراین شما میبایست قبلا بر اساس نوع ماده ای که ممکن است دچار آتش سوزی گردد نسبت به تهیه خاموش کننده مناسب اقدام نمایید.
انواع آتش سوزی ها( بر اساس نوع ماده سوختی) و خاموش کننده مناسب آن :
۱-گروه جامدات قابل اشتعال مانند چوب ، پنبه ، پارچه و … که تاثیر گذار ترین خاموش کننده برای آتش سوزی اینگونه مواد آّب است. البته کپسول خاموش کننده ای به نام آب و گاز در بازار وجود دارد که میتوانید از آن برای حریق جامدات استفاده نمایید.
۲-گروه مایعات قابل اشتعال مانند بنزین و گازوییل که مناسبترین خاموش مننده برای آن خاموش کننده پودر و گاز است . این خاموش کننده قیمت بالایی ندارد و بهترین وسیله اطفایی برای خودروی شماست. البته فراموش نکنید این خاموش کننده آلودگی زیادی دارد، بنابراین برای تهیه خاموش کننده برای منزلتان مناسب نمی باشد.
۳-گروه گازهای قابل اشتعال مثل گاز کپسول ۱۱ کیلویی . تاکید میکنم که هرگز این نوع آتشسوزی ها را خاموش نکنید. باید اجازه دهید گاز خروجی بسوزد تا از نشت گاز در محل و ایجاد انفجار جلوگیری شود. در این مورد حتما باید آموزش های خاصی را فرابگیرید.
۴-گروه فلزات قابل اشتعال مثل سدیم و فسفر. اینگونه مواد معمولا در آزمایشگاهها ،مراکز صنعتی و کارخانجات وجود دارند و با آب واکنش انفجاری دارند. برای اطفاء حریق آنها باید از پودر خشک استفاده کرد. هرگز به حریق فلزات آّب نزنید.
۵-گروه حریقهای الکتریسیته مثل آتش سوزی کنتور برق و یا کامپیوتر . فراموش نکنید به دلیل وجود جریان الکتریسیته در اینگونه لوازم باید ماده اطفایی نارسانا باشد تا از برق گرفتگی جلوگیری گردد. بهترین نوع خاموش کننده برای اینگونه حریقها خاموش کننده دی اکسید کربن است که هم قابلیت اطفاء موثری دارد و هم باعث برق گرفتگی نمیشود. این خاموش کننده از نوع پودری ۲۰ درصد گران قیمت تر است ولی به خاطر تمیز بودن ماده داخل آن برای منزل شما توصیه میشود.

 

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top