تجهیزات اطفاء حریق فوم آتش نشانی در سیستم اطفاء حریق

اسپرينکلرهاي فوم (Foam Sprinkler)
سیستم اطفای حریق فوم (آب و فوم)
فوم چمبر (Foam Chamber) و فوم پورر (Foam pourer)
تناسب سازها
تجهیزات تخلیه کف آتش نشانی
ژنراتورهاي فوم
هيدرانت فوم
فوم مانيتورها
اطفاء حريق توسط فوم اولين پيشرفت حاصله در مورد آتشهاي حيران كننده مايعات بود. بكار گيري آب در اطفاء حريق مايعات قابل اشتعال بدليل داشتن دانسيته بزرگترآب نسبت به ساير مايعات قابل اشتعال بي تاثير مي باشد. هنگامي كه مقداري مايع قابل اشتعال مانند سوختهاي سنگين نفتی مي سوزد گرماي فوق العاده اي توليد مي كند. حال اگر در اين حالـت مقـداري آب به آن افزوده شـود بسـرعت آب شروع به جـوشيدن مي نمايد كه منجربه تبخير و افزايش حجمي سريع آب مي شود دراين حالت ممكن است پديده overflow در سطح مايع در حال اشتعال رخ دهد و موجب گسترش آتش گردد. اين پديده سبب پاشش مايعات قابل اشتعال ازسطح مي شود ، قابل ذكر است كه آب بدليل داشتن دانسيتــــــه بيشتر در قسمت پايين تر از سطح مايع قابل اشتعال قرار گرفته و سبب لبريز شدن سوخت از درون ظــــرف مي گـــــــردد.
يكي ديگر از عوامل موثر در اطفاء حريق با فوم بستگي به حبابهاي توليد شده ايي دارد كه نتيجه مخلــــوط شدن ( كنسانتره فوم+ آب + هوا ) است. اين حبابهاي پر شده از هوا بر روي سطح مايع مشتعل شناور شده وبه همين دليل بين سوخت مشتعل و اكسيژن ايجاد فاصله نموده و موجب خفه شدن شعله مي شود كه نهايتـــــاً اطفاء حريق را در پي خواهد داشت.
سیستم FOAM معمولا جهت اطفا حریق مناطق پرخطر شامل کلاس B حریق از قبیل انبارهای مایعات قابل اشتعال، آشیانه های هواپیما، مخازن سوخت، سالن های رنگ و… به کار می روند و انتخاب کف آتش نشانی بستگی به مواد قابل اشتعال دارد. سیستم های مورد استفاده در این زمینه می توانند به صورت دستی (انواع مانیتورها، فوم موبایل ها، توربکس ها، نازل ها و…) و یا به طور اتوماتیک (شبکه های اسپرینکر، فوم چمبرها و…) باشند.
لازم به توضيح است که در مواردي که مواد قابل اشتعال از مواد نفتي قطبي تشکيل شده باشند ، بايستي از فوم مقاوم در برابر حلالها استفاده گردد. اساس عملکرد اين سيستم بدين گونه است که در هنگام اطفاء ،سيستم آب و فوم را به نسبت معيني در يک تناسب ساز يا Propionerv ترکيب کرده و از طريق شبکه لوله کشي به نازلهاي نصب شده در محيط رسانيده و عمليات اطفاء را انجام مي دهد. تجهيزات مورد استفاده در سيستم اطفاء حريق بوسيله فوم تا حدودي مشابه تجهيزات سيستم اطفاء حريق به وسيله آب است با اين تفاوت که در این سيستم ، علاوه بر مخازن آب از نازلهاي فوم ، شيرهاي اتوماتيک، پمپها . . . و مخازن مخصوص فوم استفاده مي گردد.
قبل از آنکه هر طرحي انجام پذيرد ، مشخصا تعيين خطري که بايد مورد حفاظت قرار بگيرد ضروري مي باشد . اين تنها به معني تعيین ابعاد محيط خطر نمي باشد بلکه نوع سوخت ، ميزان دسترسي به منابع تغذيه ، طبقه بندي محيط ، شرايط محيط، منبع آب و مشخصات شبکه آب سايت در طراحي نهايي سيتم داراي اهميت مي باشد.
فوم توسط مخلوط نمودن محلول آب محتوي فوم تغليظ شده ، با هوا ايجاد ميگردد . اين فوم به طور آزاد بر روي سطح مايع مشتعل شده قرار گرفته و شکل چسبنده به خود ميگيرد و به اين صورت مانع ورود هوا ميگردد. روکش مداومي ايجاد نموده و بخارات فرار قابل اشتعال را از رسيدن به هوا مجزا مي نمايد.
فوم در سطح مايع سوختي جريان يافته و به وسيله جدا سازي مايع سوختي و اکسيژن ، حريق ناشي از مايع قابل اشتعال را خاموش مي نمايد.
به دليل درصد رطوبت بالاي آن ، در خنک سازي سطح ماده سوختني و هر شيئ گرم موجود در محيط کمک مينمايد.

ثبت نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

To top